PETER
DE MEYER
Goede avond vrienden van het Lomak,
Vanavond stellen we U het nieuwe kunstwerk voor, dat de volgende maanden het Lomak zal sieren :
het is een werk van Peter De Meyer,
een jonge kunstenaar geboren in Antwerpen, hij woont en werkt in Boechout.
Een talentvol kunstenaar die al deelnam aan vele tentoonstellingen in binnen- en buitenland,
van Oud-Rekem over Parijs, Amsterdam, Berlijn tot in New-York toe.
Zijn kunstwerk heet “Taste Happiness”.
Op het eerste zicht zien we een flesje in de vorm van een Mariabeeldje met een drinkrietje.
Het commentaar van de gniffelende Looise toeschouwer ligt al voor de hand:
na ’het vogelkooike’ van Koen Van Mechelen,
na een tijdelijke misnoegde huurder als Kabouter Wesley (Jonas Geirnaert),
een paar schoenen van de Bomma (Roeland Tweelinckx ),
een multicolore hond (Hannes D’Haese) maken ze nu van ‘t Lomak
een kapelleke met een ‘onsliefvrouwke’ !
Maar niets is minder waar : wij trachten – binnen de beperkte afmetingen van
het kleinste museum ter wereld – iedere keer opnieuw een boeiend,
spraakmakend kunstwerk tentoon te stellen.
De werken van Peter De Meyer zullen voor vele mensen in de categorie vallen van : “dat soort kunst kan ik ook maken”. Wees er maar zeker van : dit soort kunst is juist heel moeilijk te maken. Ondanks zijn jeugdige leeftijd bouwde Peter in dit genre al een hele naam op en wordt hij door kenners enorm gerespecteerd. Zo liep vorig jaar op Canvas het programma “de Canvas collectie” en de curator van dit programma, Filip Dujardin, selecteerde hiervoor ook de werken van Peter De Meyer.
Peter tekent, schildert of beeldhouwt niet volgens de geijkte paden : hij grijpt in - in banale situaties, geeft alledaagse objecten een twist mee of creëert een nieuwe banaliteit, die verfrissend werkt en de hedendaagse kunst en kunstscene subtiel in vraag stelt. Peter vertrekt van een voorwerp, dat vervolgens een verandering ondergaat, en zo een reactie teweegbrengt in onze manier van denken.
Vorige week nog las ik in een Vlaamse krant een recensie over de expo ‘De Vierkantigste Rechthoek’ in het Nederlandse Amersfoort , met Tom Barman als curator. Een tentoonstelling met hoogtepunten uit een eeuw Belgische Kunst, met daarbij ook een selectie van conceptuele kunst. De recensent vraagt zich af of dit genre wel Kunst is. Het antwoord hierop van Tom Barman is heel simpel : “zo’n kunstwerken doen mijn sappen vloeien, er zit veel humor in en het heeft iets relativerend in deze o zo macho hedendaagse kunstwereld”.
En zo ervaar ik persoonlijk ook het werk van Peter De Meyer.
“Taste Happiness” is een onwennige ontmoeting tussen twee voorwerpen, twee heel banale objecten : een flesje in de vorm van een Onze Lieve Vrouw beeldje, zoals ze dat verkopen in elk katholiek bedevaartsoord en gevuld wordt met gewijd water, en daarnaast een ordinair plastieken rietje. De kleine ingreep: het madonna flesje wordt geopend en het rietje wordt er ingestoken ! En dan wordt het een totaal ander concept of waarneming voor de toeschouwer. We kunnen dan onze fantasie laten werken . Misschien zien we wel een associatie van de titel “Taste Happiness” met de reclameslogan van Coca Cola eertijds : “Coca Cola, the taste of happiness “. Met andere woorden : een verwijzing van het instant geluk dat een flesje koele sprankelende Cola brengt naar de hoop op geluk en misschien wel de kans op genezing die het Lourdeswater voor de gelovige bedevaarder is.
Peter verandert dus het voorwerp en geeft het zo een nieuwe verrassende betekenis mee. Een kleine behandeling van een plastiek wijwater flesje maakt dit object speels, poëtisch en het tovert bij ons een glimlach tevoorschijn.
Voor mij persoonlijk een geslaagde en leuke transformatie.
Peter, heel fijn dat je vanavond hier bent . Ook een hartelijke dank aan de familie Kempeneers die ons dit kunstwerk tijdelijk in bruikleen geeft en natuurlijk u allen voor uw gewaardeerde aanwezigheid, met in het bijzonder een welgemeende dank aan de ‘Vrienden van het Lomak’ voor hun financiële steun.
(openingsrede door dhr. Jef Otte, lid comité Lomak)